Arbejdet med rammelokalplanen for Veksø Syd er startet

Arbejdet med rammelokalplanen for udbygningsplanerne for Veksø syd for banen er nu startet.

Den 29. april 2026 blev den første temadrøftelse (ud af to) afholdt i Forum Veksø. Temadrøftelsen tog udgangspunkt i et oplæg udarbejdet af forvaltningen og fokuserede på:

  • Etapeinddeling af området
  • Forbindelse på tværs af Hovevej og banen
  • Interne veje (hovedvej og boligveje) samt
  • Grønne strukturer (fritidsaktiviteter og beplantning)
  • Lodsejerdialog og borgerhenvendelse til Forum Veksø.

Læs mere i referatet fra temadrøftelsen på Egedal Kommunes hjemmeside, hvor der nu også er en side om Rammelokalplan for Veksø Syd (ud over siden Forum Veksø)

Ved Forum Veksøs næste temadrøftelse fortsætter arbejdet, og denne gang med fokus på boligtyper, fælleshuse, tiny houses, arkitektonisk kvalitet og bæredygtighed.

I Forum Veksø deltager borgmester Birgitte Neergaard-Kofod, Ulrik John Nielsen samt Jonathan K. Kristensen, henholdsvis formand og næstformand for Plan og Byudviklingsudvalget, Karen A. Forsting, Finn Lustrup og Per Gudmundsen fra Veksø Borgerlaug samt repræsentanter fra forvaltningen.

Opstartsmøde i Forum Veksøs nye konstellation

Så er der igen nyt fra Forum Veksø, hvor udbygningsplanerne for Veksø syd for banen drøftes.

Den 11. marts blev der afholdt opstartsmøde i Forum Veksøs nye konstellation, hvor de politiske medlemmer nu er borgmester Birgitte Neergaard-Kofod, formand for Plan- og byudviklingsudvalget Ulrik John Nielsen samt næstformand i samme udvalg, Jonathan Kristensen (sidstnævnte måtte dog melde afbud).

Et godt møde, hvor vi drøftede den kommende proces for, hvordan byudviklingen helt konkret skal foregå, og hvilke temaer der skal drøftes på de kommende workshops.

Det blev besluttet at drøfte følgende temaer på næste workshops, bl.a. den næste den 29. april:

  • Etapeinddeling og tidsplan – hvor mange etaper og rækkefølge
  • Intern og ekstern infrastruktur, bl.a. placering af veje, trafiksikkerhed og økonomi
  • Boligtyper, bl.a. seniorboliger, og fællesfaciliteter
  • Arkitektonisk kvalitet – af bydelen og af helheden med det øvrige Veksø
  • Kultur- og fritidsaktiviteter.

Herudover drøftede vi borgerinddragelse og kommunikation, både den “kommunale” og den lokale. Og at vi i Veksø er meget interesserede i detaljerne – også fremover!

Læs mere i referatet fra intromødet, som ligger på Egedal Kommunes hjemmeside, siden Forum Veksø – sammen med en masse anden information om udviklingsplanerne.

Informationsbrev 2026 om Veksø Borgerlaug

Veksø Borgerlaug er en paraplyorganisation for alle boligforeninger i Veksø. Så uanset hvor man bor, og om man er ejer eller lejer, er man repræsenteret i Veksø Borgerlaug. Vores arbejde er baseret på dialog og ønsket om enighed, men også på respekten for forskellige synspunkter. Dermed kan vi udtale os på hele byens vegne.

Og netop derfor er det vigtigt, at der i medlemsforeninger er kendskab til hvad Borgerlauget er, og hvad der sker der. Derfor dette lille nyhedsbrev.

Læs informationsbrevet for 2026 om Veksø Borgerlaug